A
Catalunya es produeixen el 18% dels accidents de les carreteres de
l’Estat, tot i tenir-hi només un 6% de la xarxa viària, en una
proporció que quasi en triplica la sinistralitat
El
desordre de la concentració d’autopistes de peatge en algunes
zones de l’Estat i la gratuïtat de les autovies de la resta
suposa, un greuge econòmic. El greuge, però, no acaba aquí perquè
s’amplia amb el desordre de massa vehicles per les vies laterals
alternatives als peatges, ja que més flux de trànsit implica més
accidents.
Les
queixes en aquest sentit dels usuaris de la N-2 a Girona o de la
N-340 a Tarragona són prou conegudes. Si hi hagués un sistema de
tarifació homogènia, com l’Eurovinyeta, cosa que les Directives
europees plantegen i que Espanya no ha acceptat, el resultat seria un
trànsit ordenat i menys accidents.
La
síntesi és: “pagueu
i, en cas contrari, circuleu per una via molt més perillosa”.
Les xifres d’accidentalitat a les carreteres paral·leles a les
autopistes són eloqüents en aquest sentit: es produeix com a llocs
més destacats a l’entorn de l’AP7 a Catalunya i el País
Valencià, i en menor grau a la façana atlàntica de Galícia i a
Andalusia, entre Sevilla i Cadis. En un context de reducció
generalitzada dels accidents, gràcies a l’aplicació del carnet
per punts i a una major conscienciació ciutadana, resulta que
aquesta accidentalitat només augmenta a Catalunya. Les dades del
Ministerio
de Fomento
corresponents al període 2002-2014 reflecteixen que, mentre que
aquestes carreteres al conjunt d’Espanya redueixen el seus
accidents en un 50%, a Catalunya augmenten la meitat a Girona o es
més que dupliquen (+127%) a Barcelona.
El
nombre absolut d’accidents en aquest tipus de vies estan
encapçalats per Catalunya amb 787 accidents de mitjana anual i la
segueix el País Valencià amb 537. Més endarrere hi figuren A
Corunya i Pontevedra amb 400 i finalment Cadis i Granada, amb 236.
Això vol dir que l’augment de morts respecte a la mitjana estatal
es concreta en onze de més a les dues províncies gallegues, 14 a
les tres valencianes i fins a dinou a les tres catalanes. A Catalunya
es produeixen el 18% dels accidents de les carreteres de l’Estat,
tot i tenir-hi només un 6% de la xarxa viària, en una proporció
2,8 vegades superior, que quasi la triplica. La província de
Barcelona acumula el 3% dels accidents tot i tenir només el 0,3% de
la xarxa (en una proporció de sinistralitat de 10,2 vegades més),
mentre que Girona i Tarragona quasi dupliquen els valors del conjunt
de setze províncies espanyoles més destacades.
En
la mesura que a Catalunya hi ha més intensitat de la circulació,
també hi ha un major nombre d’accidents en valors absoluts. Per
això l’existència d’una xarxa més potent com és l’autopista
de peatge no resol la funcionalitat de la demanda i es posa de relleu
la falta de gestió de la mobilitat i el seu preu. Esdevé un cas
paradigmàtic i greu dins l’Estat.
L’explicació
que a Catalunya hi ha més accidents perquè hi ha més densitat de
trànsit no se sosté. Admetent que la major circulació podria
emparar una accidentalitat de l’ordre del doble a Catalunya
respecte a la mitjana espanyola, els accidents en autopistes serien
el 212% de la mitjana espanyola, però arribarien al 259% en les
autovies i s’elevarien fins el 276% en les carreteres estatals. No
obstant això, els morts en accidents no mostrarien la mateixa
proporció: En autopistes i autovies només augmentarien al 139 i al
122% respectivament, però en les carreteres de l’Estat
augmentarien fins el 205%, xifres que donen la raó a organitzacions
veïnals i ciutadanes que des de fa temps denuncien la sinistralitat
de trams de la N-340 a les Terres de l’Ebre o de la N-2 a
l’Empordà.
Al
cansament dels catalans per un país de peatges encara cal afegir-hi,
doncs, l’alt cost que suposa tenir més accidents i més morts. Ho
podríem definir com: “o
peatge o mort...”.
I així, al greuge fiscal (“Espanya
ens roba...”)
n’hi podríem afegir un altre: “Espanya
ens mata...”.
I és que la realitat punyent de les xifres mostra un problema
d’absència d’Estat o, si més no, d’enorme distància d’Estat.
Sovint, les forces polítiques centralistes han afirmat que l’Estat
havia estat foragitat de Catalunya per un poder autonòmic creixent,
però es podrien preguntar si, en el cas de la mobilitat i les
inversions viàries, la responsabilitat no és sinó la d’un Estat
que directament ha abandonat allò que encara és responsabilitat
seva.
Aquest
Estat absent ha agreujat la seva absència tot prorrogant concessions
d’autopistes que, a falta de mecanismes de regulació, com
l’eurovinyeta, són una mofa a la tan repetida “igualdad
de los españoles”.
Per Manel Larrosa, arquitecte
Per Manel Larrosa, arquitecte
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada