Només
un Estat català construirà el corredor ferroviari mediterrani
El
8 de març de 2016 el Parlament Europeu (PE) va aprovar un reglament
de ports que imposa l’autonomia portuària a Espanya, fent costat
així una reivindicació històrica dels ports catalans. Aquest
reglament, norma europea
d’obligat
compliment i de literal transposició a la legislació de cada país
de la Unió Europea (UE), va ser aprovat per 451 vots a favor, 243 en
contra i 18 abstencions, tot i el vot negatiu de PP, PSOE i Cs i els
esforços de la diplomàcia espanyola per evitar l’aprovació
d’aquest nou reglament.
Espanya
i Itàlia són els únics països europeus on els ports no tenen
autonomia per fixar les seves tarifes portuàries: aquestes són
fixades pel govern central iguals per a tots, impedint la competència
entre ports dins del propi país. A Espanya, els ports amb beneficis
també estan obligats a transferir-ne una part als ports deficitaris
del país: aquests subsidis creuats entre els ports d’un país són
totalment contraris a la normativa d’ajuts d’Estat europea.
Avui,
els ports mediterranis només són ports locals per manca de connexió
ferroviària amb els mercats europeus i els ports del nord són
portes de comerç per a tot el continent europeu. Gràcies a la
gestió portuària individual ja sigui pública, privada o mixta, els
ports obtenen beneficis i són autèntiques locomotores de les seves
economies locals.
Aquest
reglament de ports europeu és molt important per a que el corredor
mediterrani pugui desplegar tot el seu potencial de creixement: si
els ports catalans no poden fixar tarifes autònomament, com podran
guanyar tràfics asiàtics o sud-americans a Rotterdam o Hamburg? I
si no poden disposar i reinvertir tots els seus beneficis al seu
propi port, hauran de seguir dependent de la discrecionalitat dels
governs espanyols de torn per a les inversions de futur que
necessiten?
El
corredor mediterrani no servirà de res si els nostres ports no poden
captar tràfics als ports del nord d’Europa i això només es podrà
aconseguir tenint llibertat per fixar les tarifes portuàries des
dels propis ports.
En
aquest sentit, el centralisme espanyol és totalment racional: no cal
construir el corredor mediterrani perquè els ports catalans mai no
tindran aquesta llibertat de fixar les tarifes portuàries. Per això,
el govern espanyol no inverteix res en aquest corredor, tot i que al
2013 la UE el va imposar a Espanya com a tren d’interès europeu.
Aquest
reglament de ports serà la prova del cotó del (fallit? Inexistent?)
federalisme espanyol: si una demanda majoritària catalana, aquesta
vegada amb un suport massiu de les institucions europees, és
avortada “porque va en contra de la Constitución” (Luis de
Grandes, eurodiputat del PP, ho va dir en el debat al PE el dia abans
de la votació), serà la prova més evident que, sense la
independència, Catalunya no tindrà un futur de primera divisió en
el segle XXI: a Madrid prefereixen una Espanya pobra a una Espanya
pròspera si la seva prosperitat ha d’entrar pels ports catalans.
Ramon
Tremosa i Balcells,
diputat
al Parlament Europeu
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada