Madrid
ha gaudit durant la democràcia d'inversions ferroviàries enormement
més altes que Barcelona. Durant molts anys de 4 a 8 vegades més
(amb un màxim de 13 cops el 1990)
Resulta
que l'“operació Catalunya” del govern espanyol ara es proposa
millorar la seva imatge fent alguna inversió en Rodalies. Hem de fer
notar, però, que les Rodalies de Madrid s'han construït durant la
democràcia, amb més de 65 quilòmetres de noves vies i un munt
d'estacions, fent una metròpoli de cinc milions d'habitants. A
Barcelona, en canvi, només es van construir, fa trenta anys, els 17
quilòmetres de la línia Mollet-Papiol, concebuda per a mercaderies.
Amb
tot, la gran concentració d'inversió a Madrid no ha aconseguit
distanciar-se en resultats de Barcelona. Entre ambdues ciutats hi ha
una permanent relació del doble d'usuaris a Madrid respecte a
Barcelona, però a còpia de grans inversions allà, i sense aquí.
Els trens de Rodalies, a Barcelona, han perdut pes respecte a
Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i fins i tot respecte al bus
interurbà, perquè ha abandonat la seva responsabilitat regional.
Per
si no fos prou, però, a Madrid la inversió s'ha vist acompanyada de
l'Alta Velocitat. El nombre de viatges ha augmentat en llarga
distància, consolidant la marginació de la mitjana distancia (MD).
Sabem que les línies de MD a Tortosa, Riba-roja, Puigcerdà,
Lleida,... estan absolutament desateses. Doncs resulta que, en termes
de MD, Barcelona és la capital del regne amb el 39% del total de
viatgers (i fa una dècada havia superat aquesta proporció). La MD
explica la galàxia de ciutats catalanes, i el seu abandonament és
un atac al país.
Madrid
ha gaudit durant la democràcia d'inversions ferroviàries enormement
més altes que Barcelona. Durant molts anys de 4 a 8 vegades més
(amb un màxim de 13 cops el 1990). Una concentració que havia
arribat a engolir la meitat de la inversió de tot l'Estat i que
només ha disminuït a mesura que l'AV s'ha allargat fora de Madrid,
conservant sempre el node central. Una concentració d'inversió
bestial, suficient perquè Madrid atrapés Barcelona en la suma de
viatges en mitjana i llarga distància, que només ara està
assolint, quan al llarg de la història la primera metròpoli
ferroviària ha estat sempre Barcelona. Només en una dècada (del
2004 al 2013) Madrid ha passat dels dos terços de viatges respecte a
Barcelona a l'empat.
En
aquesta situació el govern espanyol pretén fer-nos un simulacre
d'accions que ens facin oblidar un maltractament històric de fons.
Les inversions ferroviàries són un servei a la gent i un combat de
capitalitat en el qual s'ha volgut sotmetre Catalunya. La duresa de
les xifres no permet albirar l'equitat en el tracte, perquè és
massa gran la diferència a reequilibrar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada