Catalunya
té
totes les condicions per ser un espai de coneixement i de talent de
referència al sud d’Europa excepte la sobirania que li cal
Catalunya
és un país que no té grans recursos naturals en el sentit clàssic
del concepte. El seu gran recurs natural són les persones, les
persones amb una educació de qualitat adaptada al món del segle
XXI. Avui, les nacions fortes i d'avantguarda es construeixen amb
ciutadans ben preparats, creatius i emprenedors en qualsevol àrea en
la que treballin, sigui en el sector de la salut, industrial,
acadèmic o de serveis, per citar alguns exemples, i això només
s'aconsegueix amb una educació capaç d'oferir respostes a les
necessitats i a les preocupacions de la societat, en cada època i en
cada moment. La riquesa de les nacions depèn, per damunt de tot, de
la qualitat de l'educació, de la plena integració del conjunt de la
població al sistema educatiu i de la fluïdesa en la relació entre
les institucions de la societat i el sistema educatiu i de recerca,
no sempre evident.
Des
de fa vint anys, el món s'està transformant a marxes forçades i,
amb ell, tots els sistemes educatius, mentre nosaltres, subjectes a
un Estat espanyol que no té l'educació com a prioritat, estem
lluitant per salvar els mobles de les ocurrències d'un ministre o de
la immobilitat d'un altre, de llei d'educació a llei d'educació a
quina més retrògrada.
Ara
que ens preparem per canviar les regles del joc, la preocupació pel
nostre sistema educatiu hauria de ser una de les nostres prioritats.
En
altres moments menys propicis Catalunya ha posat l'educació al
centre de les seves preocupacions nacionals. En les Bases de Manresa
(1892) s'insisteix en la necessitat i urgència d'adequar
l'ensenyament públic a les necessitats de Catalunya i a partir
d'aquí varen sorgir moltes iniciatives -com la de donar una nova
orientació al Magisteri per a convertir-lo en una força de
renovació pedagògica i nacional o la de reinventar la formació
ocupacional que tanta falta ens faria ara- i es van crear
institucions amb l'estratègia clara de preparar els ciutadans per a
un nou país.
Avui
tenim el sistema educatiu que necessitem? Sincerament, penso que no.
Aquest no és un problema només nostre, és un problema global amb
algunes excepcions. Quines? Els països que van saber veure fa vint
anys que la societat industrial arribava a la seva fi i que
iniciàvem una transició cap a un nou tipus de societat, diguem-ne
societat de la informació, societat del coneixement o societat
xarxa, on tot i tothom està connectat, on els continguts són oberts
i on el que cal és repensar estructures, plans d'estudi, nivells,
exàmens i metodologies, i molt especialment, formar bons mentors i
bons tutors capaços d'avaluar i relacionar necessitats i coneixement
i sobretot, fomentar el pensament creatiu i el talent.
Catalunya
té una enorme necessitat de talent i el desenvolupament del talent
comença amb una educació que obri portes i finestres, no que les
tanqui o en el millor dels casos, tan sols les entre-obri. D'altra
banda, fa anys que té totes les condicions per esdevenir un espai de
coneixement i un node de talent de referència al sud d'Europa que no
acaba de quallar perquè malgrat el marge de maniobra que li permet
l'autonomia, no és sobirana. I si volem ser un país de primera
divisió, perquè tenim totes les condicions per ser-ho, necessitem
poder prendre les decisions que ens afavoreixen, no que altres amb
altres interessos les prenguin per nosaltres.
Ara
que tenim la urgència i la gran oportunitat d'un país per
construir, hauríem de tenir en compte que amb l'educació ens hi
juguem el futur. Serem el que sigui el nostre sistema educatiu.
Imma
Tubella,
doctora
en Ciències Socials i
Catedràtica de Comunicació de la
Universitat
Oberta de Catalunya
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada