L’Alta
Velocitat a Espanya és un negoci particular d’uns pocs, que no
genera riquesa i que paga el conjunt de la ciutadania
Com
s’ha demostrat arreu del món, l’Alta Velocitat ferroviària és
una infraestructura que no genera nous desplaçaments (els pren
sobretot a l’avió) i, per tant, no genera riquesa. Afavoreix la
concentració de població en grans ciutats (perquè les seves
estacions han d’estar molt allunyades entre si), afavoreix les
desigualtats socials (perquè és car i beneficia un estrat social
determinat) i no permet el transport de mercaderies, cosa que
perjudica la indústria exportadora. En canvi, les inversions en
Rodalies generen riquesa per elles mateixes: la disminució dels
costos relacionats amb la congestió en les grans ciutats com arala
reducció del temps i de les despeses de desplaçament per mobilitat
obligada i de les emissions de CO2,
NOX
i
altres contaminants.
En
contra del que dictaria el sentit comú, l’Estat espanyol inverteix
molt més en AVE que en Rodalies i aquest fet és encara més sagnant
si es posa el focus a Catalunya, on les inversions en Rodalies no
han passat mai de ser insignificants.
Per això, aquesta oferta de transport perd viatgers mentre
Ferrocarrils de la Generalitat o el metro en guanyen. La comparació
entre les inversions que fa l’Estat espanyol a l’AVE i a Rodalies
no aguanten un debat seriós com mostren clarament les gràfiques
següents:
L’Estat
espanyol és l’estat del món que més despesa ha fet per habitant
en matèria d’alta velocitat, el segon amb més quilòmetres de
via, darrere de la Xina, i el que menys utilització en fa per km de
via. Espanya té 85 quilòmetres de via d’AVE per cada milió
d’habitants, una xifra fora de mida que queda molt per sobre dels
altres estats que més en tenen com França (30 Km), Japó (20),
Itàlia (16), Alemanya (13), Corea del Sud (10) i la Xina (8).
Tot
i aquestes xifres desbaratades, l’Estat Espanyol ha invertit,
inverteix i pel que sembla invertirà en alta velocitat. I per quin
motiu? La resposta és clara: es tracta d’una infraestructura molt
cara d’executar i de mantenir. Així, les grans empreses
constructores (ACCIONA, FCC, SACYR, OHL, FERROVIAL i ACS), vinculades
a algunes famílies espanyoles arrelades profundament en el
franquisme (les
diferents generacions dels Pino, Koplovitz, Carceller, Villar Mir,
Entrecanales i l’afegit Florentino Pérez, propietari també de
Dragados fundada en ple franquisme)
varen veure la possibilitat d’enriquir-se invertint en aquesta
infraestructura. Ho van fer premeditadament, aprofitant-se d’una
situació de cert retard de desenvolupament a l’Estat espanyol,
generat en bona part pels anys de dictadura. I ho ha fet amb el
suport de la UE i dels seus principals països donants (França i
Alemanya), que han aconseguit recuperar part dels fons estructurals
destinats a Espanya després de la firma del tractat de Maastricht, a
través de contractes de compra de tecnologia.
No
contents amb això, han exportat l’invent a l’Aràbia Saudita
mitjançant la monarquia espanyola, amb 30 anys d’experiència com
a comissionista en la compra/venda del petroli de la zona i armament
espanyol. Un AVE que gestionarà l’empresa pública espanyola ADIF
i que abans de començar a operar ja preveu un dèficit pel cap baix
de 1.000 milions en dotze anys.
Cap
partit espanyol posa en dubte aquesta sagnia. Per què? Potser ho
hauríem de preguntar, també, a la Llotja del Bernabéu. Els 16.000
milions anuals de dèficit fiscal que pateixen els ciutadans de
Catalunya donen per fer molts quilòmetres de via d’AVE. Una via
que no ens porta enlloc, com seguir a Espanya.
Albert
Noguera i Gros,
enginyer de Camins
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada